PITCH


De Elevator Pitch!

De naam ‘elevator pitch’ is gebaseerd op het verhaal van een werknemer met een erg goed idee,
maar met een dusdanig drukke baas dat zijn idee ongehoord bleef. Tot op een dag de werknemer met zijn baas in de lift stond en zich plots de kans voordeed met zijn baas te praten. De tijd die hij hiervoor had, was echter net zo lang als de rit in de lift….


Met andere woorden u heeft 40 seconden tot maximaal 1 minuut om uzelf optimaal te presenten.
Het kunnen houden van een goede pitch is daarom voor iedere ondernemer van groot belang. Besteed er serieus aandacht aan want u heeft maar heel kort de tijd om de aandacht te trekken en anderen duidelijk te maken wat u kan en wat u nodig heeft.


Kernwoorden die bij een pitch horen zijn:


• Kort: 45 tot 60 seconden
• Krachtig: wees duidelijk over wat u wilt
• Onderscheidend
• Origineel

Controlelijstje van de punten die in uw pitch moeten terugkomen:


• Wie bent u?
• Wat doet u; het product/de dienst
• De markt: voor wie?
• Een behaald succes of een anekdote (dus probeer kort een voorbeeld te geven).
• Uw vraag!


Tips


• Let op de tijd, dus oefen van tevoren met de kookwekker erbij.
• U komt iets vertellen en u komt iets vragen: vraag wat u nodig heeft!
• KISS: Keep It Stupid Simple
• Vertel met passie!
• Zenuwen? Logisch!
• Pak je territorium!
• Kijk even rond!, dus niet teveel ratelen, neem een korte pauze.
• Geniet!


 





Marilena van der Horst